lördag 5 mars 2016

Hej läsare,
Sedan många år är det mig kärt att skriva.
Dagbok, har jag skrivit i hela mitt liv. Men att skriva lite mer än så, roar mig mycket. Det handlar om iakttagelser jag gör i vardagen, intryck jag får eller stämningar jag känner av.
Ibland kommer de på papper.
Jag kommer att publicera några minnen, berättelser, kåserier eller poem här på min blogg.
Denna gång, blir det ett avsnitt från min berättelse om inträdesproven till Dramaten.
God förnöjelse!

1968
Ett år som rör runt.
Jag läser in rollen som Heléne i MODERSKÄRLEK av August Strindberg. Meningen är att jag ska pröva in på Dramatens Elevskola, med den rollen. Intagningsproverna äger rum i maj 1968. Samtidigt går jag på Folkhögskolan i Fristad, sista månaderna efter snart två års studier i humanistiska ämnen. Jag får ledigt. Till hösten ska jag fylla tjugo år.
Jag minns tågresan till Stockholm, att solen skiner in i kupén och lyser på mina knän, att vi passerar Fristad och min skola. Det är försommar och dofterna av hägg och syren sveper in genom fönstret, som är nerdraget en bit. När vi stod stilla i Borgstena, kunde jag höra koltrasten. I min packning har jag mitt tummade kuvert med manus, som jag pluggar på lite då och då. Jag kan min roll.
Det fanns många vuxna i min närhet som ”trodde” på mig. - Du kommer in Helén utan tvekan, det är en baggis för dig, det fixar du. Med de orden i ryggen är jag ganska trygg, kanske för trygg.

Det känns som att August Strindberg är med mig på tåget. Han sitter ett par bänkrader bort och har lagt hatten på hatthyllan. 


Här är en bild från Borås Tidning, då vi spelade Moderskärlek, av Strindberg på Hemgården i Borås.
Birgitta, min moster i verkliga livet, som Lisen och jag som Heléne.


En bild från den tiden...
foto: Maria Espeus. www.mariaespeus.com



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar